وادی ایمن

اثرات روانی، اجتماعی گسترش فرهنگ دروغگویی در جامعه

  1. بدبینی: شاید یکی از بزرگترین اثرات سوء گسترش دروغگویی بدبینی گسترده ای باشد که در جان عموم افراد جامعه رخنه می کند و جان آنان را چون خوره،نابود می نماید. وقتی انسان، افراد خانواده یا دوستان و آشنایان، یا همسایگان و همکاران یا حتی دولت مردان جامعه خود را دروغگو ببیند یا حتی دروغی از آنها ببیند، دیگر نمی تواند با آرامش خاطر به آنها اعتماد کند:
    • اگر شخصی از او استمداد کمک کند (حتی اگر راست بگوید) به او کمک نخواهد کرد چون احتمال می دهد که او قصد فریبش را دارد.
    • اگر در مراوداتش با اشخاصی در ارتباط باشد که خود را مقید به دستورات اسلامی کرده اند، این رفتار را ریا و نوعی تزویر می بیند و دچار نفرت درونی نسبت به آنها خواهد شد.
    • اگر در بین دوستان و افراد خانواده اش مورد محبت قرار گیرد، همیشه با این ترس زندگی می کند که نکند اطرافیانش در ابراز عشق به او دروغ می گویند.
    • اگر دولتمردان جامعه خود را دروغگو بپندارد، حداقل بازخوردش این خواهد بود که نسبت به سرنوشت سیاسی جامعه بی تفاوت خواهد شد و در تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی نقشی را ایفا نخواهد کرد.
    • در مراودات اقتصادی اش همواره نگران فریب طرف مقابل خواهد، وقتی چنین فضایی در امور اقتصادی یک جامعه حاکم باشد، پیشرفت اقتصادی بسیار کند خواهد شد و صاحبان سرمایه از ترس شکست، ثروت خود را در راستای شکوفایی اقتصادی هزینه نمی کنند.
    • به طور کلی بدبینی نسبت به اطرافیان، انسان را دچار نوعی وسواس فکری در تصمیم گیری های زندگی اش می کند.
    • و...

شاید بتوان در یک جمله این گونه گفت که گسترش دروغگویی در جامعه بهداشت روانی تک تک افراد جامعه را به مخاطره می اندازد و همین امر اثرات جبران ناپذیری بر شخصیت افراد و سرانجام آن جامعه خواهد داشت.

 

  1. گسترش درآمد حرام: اگر در مراودات اقتصادی، دروغ و فریب افزایش یابد، سود حاصل از آن نیز رنگ و بوی حرام می یابد. خرید و فروش ها، مصداق هایی از غشّ در معامله می شود، گرفتن تسهیلات بانکی مشکل دار خواهد شد، ربا زیاد خواهد شد و...

اثرات سوء حرام خواری را همه ما دیده و شنیده ایم در اینجا به یک حدیث بسنده می کنم:

امام هادی (علیه السلام): به راستى که حرام، افزایش نمى ‏یابد و اگر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه ‏اى به سوى آتش خواهد بود.(کافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125، ح 7)

 

  1. گسترش نفاق در جامعه: دروغ و نفاق رابطه مستقیمی با هم دارند و یکی از علائم منافق دروغگویی است. واقعاً جامعه ای که تعداد منافقانش زیاد باشد چه جامعه ترسناک و غیر قابل پیشبینی خواهد بود و دشمنان چه آسوده خاطر قصد چنین جامعه ای را خواهند نمود. صحبت از نفاق نیاز به مباحث گسترده ای دارد که امید وارم در آینده بتوانم به آن بپردازم. در اینجا به آوردن یک حدیث بسنده  می کنم:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله فرمود): سه چیز است که در هر که باشد منافق است، اگر چه روزه دارد و نمازگزارد و حج و عمره کند و بگوید من مسلمانم: کسى که وقتى سخن گوید دروغ گوید، و وقتى وعده دهد تخلف ورزد، و وقتى امانت به او دهند خیانت کند)نهج الفصاحه، ح 1280)

 

  1. گسترش خیانت در جامعه: خیانتکار دروغ گو است. جامعه ای که افراد آن در امور فردی، اجتماعی، اقتصادی و... با شمشیر خیانت دیگران زخمی شوند، افرادی متزلزل، بدبین، ترسو و بدون اعتماد به نفس خواهند شد و همین امر اثرات سوئی را بر بهداشت روانی افراد جامعه خواهد گذاشت.

 

  1. گسترش بدعت در جامعه: بدعت به معنای آن چیزی است که در دین نیامده اما به اسم دین از آن یاد می شود. بدعت گذاران مورد نفرین ابدی پروردگار هستند و گاهی یک بدعت، سرنوشت معنوی یک امت را برای همیشه تاریخ تغییر خواهد داد. گسترش دروغ در جامعه اگر به دروغ در عرصه های دینی گردد، زمینه بدعت را به طور گسترده ای فراهم می نماید. پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) می فرماید: هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی سرانجامش آتش دوزخ است. (اصول کافی، ج1، باب بدعت ها و حکم به رأی، ح 12)

 

  1. گسترش شایعات: وقتی مردم جامعه ای از دروغ واهمه نداشته باشند، هر آنچه را که شنیده اند بازگو می کنند و همین امر به شایعه پراکنی کمک می کند. همه ما می دانیم که یک شایعه قادر است آبروی یک مومن را ببرد یا سرنوشت یک ملت را به مخاطره بیندازد. امام علی (علیه السلام) می فرماید:

هر چه را شنیدى براى مردم بازگو مکن، که همین براى دروغگویى (تو) کافى است.(نهج البلاغه، از نامه 69)

 

به راستی پرهیز از دروغ و دروغگویی یکی از مؤلفه های سبک زندگی اسلامی است که جامعه را از مصیبت های بسیاری که گوشه هایی از آن ذکر شد، در امان می دارد.

نظرات  (۱۹)

سلام علیکم 

به موارد جالبی اشاره کردید خصوصا مورد یک منو یاد داستان چوپان دروغگو انداخت 

ممنون ان شاء الله اهل دروغ نباشیم 


پاسخ:
با سلام
ممنون از حضورتون
ان شاءالله
  • سید محمد میرهاشمی
  • سلام

    مطالبتون عالی بود...

    وبلاگم اومدنی نظر خصوصی چرا میزارید... البته ممنون از دعوتتون...
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از حضور شما
    من معمولا دعوت هام رو عمومی انجام نمی دهم
    سلام.

    ابتدا سال جدید را به شما و خانواده ی گرامی تبریک عرض می کنم و امیدوارم که ان شا الله زندگی فاطمی را تجربه کنید.

    در مورد این مقاله ی ارزشمند باید عرض کنم که این متن از نظر من هیچ جای بحثی ندارد و کاملا درست  و عقلانی است.اما حتما شما هم قبول دارید کل داستان به همین جا ختم نمیشه.

    اما نکته ی جالبی که در هنگام خواندن این متن در من تکرار میشد در واقع حس تجربی تک تک جملات شما در جامعه ای است که من و شما داریم در آن زندگی میکنیم...یعنی هر آنچه را گفتید داریم به وفور در جامعه میبینیم...که البته و صد البته همانطوری که شما اینجا مطرح کردید یک بحث جمعی رو به بیان کردید...یعنی دقیقا شبیه آن راننده ایی که اگر بر فرض همه ی قوانین را رعایت کند ولی بالاخره ممکن است کسی دیگر او را بزند...یعنی در واقع در این جامعه ای که دروغ کسترش پیدا کرد دیگر حاشیه امنیتی برای آن فردی که می خواهد سالم زندگی کند وجود ندارد...این موضوع را در پست های قبلی هم مطرح کرده بودم.

    نکته ی بعدی که به ذهنم میرسه این است که ای کاش شما میزان تاثیر گذاری هر یک از عوامل بالا را هم ذکر می کردید ...در واقع من معتقد نیستم که تمام عوامل به یک میزان در این مشکل اساسی تاثیرگذارن بلکه معتقدم برخی از عوامل ریشه ایی و پایه ای هستند و اتفاقا دلیل بر عوامل دیگر ...یعنی اگر آن عوامل پایه ای نباشد احتمالا خیلی از عوامل دیگر به وجود نیاید...

    شما که متخصص امور هستید ای کاش خودتان این میزان ها را حدودی هم شده عرض می کردید ...من قصد این را ندارم که الان بر فرض بگویم فلان عامل ریشه ای است و میزان تاثیر گذاری اش مثلا 80 از 100 است ...نه چنین قصدی ندارم ...چون به هر حال من یک جوان هستم و در شرایطی قرار دارم که ممکنه فقط به یک موضوع خاص که درگیرش هستم بیشتر توجه کنم...مثلا بگویم دلیل اصلی رواج دروغگویی مسئولین هستند...این میزان ها را باید کسی طرح کند که اولا متخصص این امر باشد و ثانیا فارغ از مشکلات و درگیری های خاص باشد.

    پس جای این نکته خالی بود...

    یک نکته ی دیگری که من فکر میکنم باید اینجا گفته بشه این است که من اون خط آخر شما را به طور مطلق قبول ندارم...من یک مثال میاورم ..دقت کنید.

    شما حتما کسانی رو دیدید که وقتی دندانشان درد می گیرد می گویند هیچ دردی مثل دندان درد نیست بعد همون شخص وقتی دلش درد می گیرد باز تکرار می کند هیچ دردی مثل دل درد نیست ...و همینطور هر دردی که داشته باشد آن درد را بدترین درد در نظر می گیرد...

    در مورد اخلاق هم این قضیه برقرار است یعنی اگر مثلا شما بیاید سوطن رو مورد بررسی قرار بدید آخر سوظن میگید اگر همین سوظن رو ما بتونیم برطرف کنیم انگار همه چی حل میشه...یا اگر بیاید تهمت رو بحث کنید آخرش میگید اگر ما همین تهمت رو درست کنیم دیگه خیلی از مشکلاتمان حل میشه...اگر دروغ رو هم مورد بررسی قرار بدیم هم اتفاقا به همین نتیجه میرسیم...

    بنده معتقدم این موارد اخلاقی که از ارکان اصلی انسانیت و پایه های دینداری هستند به هم متصل ند...شما نگاه کنید در همین متن از دورغ به کدام گناه ها پل زدید...مطمئن باشید از گناه های دیگر هم به دروغ میشه پل زد...

    پس در کل به نظرم آنچه که در اخلاق مورد بحث قرار میگیره برگشت به فطرت است...فطرت زنجیروار تمام رذایل را از انسان دور می کند...

    ببخشید که من ظولانی نظر میگذارم که البته دلیل من اینه که نوشته های شما معلومه با دقت هستند و روشون وقت گذاشته شده...پس منم وقت میذارم البته به اندازه ی وقت و توان خودم...باز هم به هر حال ببخشید.
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون ان شاءالله شما هم سالی پربرکت داشته باشید
    صحبت های شما به جا و متین بود، سپاس که وقت گذاشتید و مطالعه کردید و نظر دادید
    باید گفت واقعاً بازگشت به فطرت امری است که در اصلاح همه رذایل کارساز است...
    سلام
    سال فاطمه زهرا(س) سال استجابت خوبی هاست.
    و اما..
    بزرگی می فرمودند که حدود 95% گناهان ما با این فیلتر که" اگر امام زمان بود،این کار را انجام می داد"؛دیگر انجام نمی شد.

    موارد خوبی بود
    استفاده کردم
    به استمداد از مولای خوبی ها علی(ع)


    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضور شما
  • میثم حسینی خو
  • طبق حدیثی از اهل بیت اگه دروغ نباشه دیگه هیچ گناهی تو جامعه رخ نمیده.
    اگه همه ی گناها رو تو یه اتاق جمع کنیم کلیدش دروغه.
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از حضور شما
  • علیرضا بیگدلی
  • سلام
    عالی و خوب بود.
    صادق باشیم.....
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از حضورتون
    ان شاءالله
  • ابوالحسن جعفری
  •  با سلام و خسته نباشید . تبریک سالی نو و ایامی پر رونق برای شما آرزومندم .
     
     خب همه گفتنی ها گفته شده من حرفی ندارم ولی بازم باید گفته بشه که دروغ یک
     کلمه ایست در دهان تمامی مردم . زیر زبان هر فردی هست . ولی باید سعی کنیم
     از آن استفاده نبریم .

     حق نگدارتان باشد .
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از حضورتون
  • ابوالحسن جعفری
  •  سلام خوبید . ؟ عیدتون مبارک درسته دیر گفته شد ولی عیده دیگه هر وقت بگی
     تازه هست . یه پستی گذاشته شده شاید دوست داشته باشید .
     خوش حال می شم با حضورتون این مکان بلاگی رو شاد کنید .
     
      یا حق .
    پاسخ:
    با سلام
    سال نو شما هم مبارک
    خدمت میرسم
  • هیئت مجازی کتاب
  • سلام

    به بهانه ی زاد روزش...

    دعوتید به:

                یادگاران 2

    http://heyateketab.blog.ir/post/189
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت می رسم
    با مطلبی در مورد خطراتی که انقلابیون را تهدید میکند...


    شما قرار بود خبری رو هم به بنده بدید
    چی شد؟
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت می رسم

    چشم حتما اطلاع می دهم
    با مداحی های فاطمیه هیئت شریف یازهرا به روزیم
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت می رسم
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت می رسم
  • ... یک بسیجی ...
  • 12 فروردین

    روز نو، نوروز، زندگی نو، هوای نو، رویش و بالندگی تا بی نهایت؛ چقدر لذت دارد نفس کشیدن در بهاری از شکوفه های رهایی!

    مبارک باد این عید در عید بر همه ایرانیان و همه آزادمردان

    پاسخ:
    12 فروردین روز افتخار آفرینی ایرانیان مبارک
    سلام
    به روزم
    پاسخ:
    با سلام خدمت می رسم
    من عاشق عدد 13 هستم.
    شما چطور؟
    پاسخ:
    سیزده من رو به یاد مولایم می اندازد...
  • هیئت مجازی کتاب
  • سلام...

    دعوتید به :
        

    http://heyateketab.blog.ir/post/193
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت می رسم
    سلام بزرگوار....
    تویه کامنت جناب فرکانس به دروغ گویی مسؤلین اشاره شدمن منکراین فاجعه نمیشم امامعتقدم که مااول خودمون روبایداصلاح کنیم درواقع ازخودمون شروع کنیم فکرکنم یه بارهم گفتم من تاچندوقت پیش فکرمی کردم اصلادروغ نمیگم-شایددچارحس غرورهم شده بودم-ولی یه روزکه داشتم نگاه می کردم دیدم چقدردروغ هایی که اصلامتوجه نشدم وگفتم ازقبیل«الکی٬مثلا»هایاموردهایی که برای خنده وشوخی بین بچه هاگفته میشه ویادسخن یکی ازائمه افتادم که گفتن«ازدروغ بپرهیزیدچه جدی چه شوخی»....
    متن هاتون مفیده ان شاءالله عمل کنیم....
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضورت
    واقعاً اگه همه ما از خودمون شروع کنیم، جامعه اصلاح خواهد شد
    لطف دارید
    ان شاءالله عامل باشیم...
    سلام کسب امتیاز شما را در هشتمین جشنواره سراسری محراب و قلم (وبلاگنویسی) را تبریک عرض می کنم
    موفق باشید.
    التماس دعا
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون
    سلام
    خلاصه سخنرانی هیئتمون رو نوشتم.
    اگه دوست داشتید سر بزنید.
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت می رسم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی