وادی ایمن

اسلام و انتخاب محل سکونت، بخش نخست

چهارشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰۲:۲۵ ب.ظ

تمام شرایط محیطی خانه باید به گونه ای باشد که تمامی اعضای خانواده در آن هم از جهت جسم و هم از جهت روح، آرامش داشته باشند. خداوند در آیه 80 سوره نحل می فرماید: وَ الله جَعَلَ لکَمُ مِن بُیُوتِکُم سَکَناً... خداوند خانه شما را مایه آرامش شما قرار داد. به راستی ما تا چه حد در طراحی و معماری بنا ها به آرامش بخشی حقیقی (نه مجازی) آن توجه نموده ایم؟ مؤلفه های متعدی در ایجاد آرامش ساکنان یک خانواده موثر است که بعضی از آنها جنبه مادی دارد و بعضی دیگر جنبه معنوی، در این پست تنها به چهار فاکتور ظاهری در ساخت مسکن اشاره می نمایم:

  1. نور و هوا : تلفیق نور در معماری اسلامی به گونه ای است که سعی شده بنا تا حد امکان پر نور (با استفاده از آینه کاری و …) باشد تا به نوعی تجلی گاه نور مطلق و آفریدگار هستی باشد. متأسفانه امروزه معماری شهری ما این فاکتور بسیار مهم را به بوته فراموشی سپرده است. ساختمان های سر به فلک کشیده از یک طرف نور، وزش باد و تهویه مناسب را برای همسایگان خود محدود می کنند و از طرف دیگر با تجاوز به حریم ساختمان های دیگر، خانواده های معتقد را به قدری محدود می نماید که در طول روز به اجبار پنجره های خود را با چند لایه پرده بپوشانند تا از نگاه نامحرمان در امان بمانند .پیامبر گرامی اسلام در همین رابطه فرموده اند: حق همسایه آن است که... بنای خود را از بنای او فراتر نبری و جریان باد و نور را بر او نبندی بحار الانوار ج82، ص 93

حال ببینیم که معماری شهری ما تا چه اندازه به این امر بسیار مهم توجه می نماید؟

 

  1. خانه مکانی برای نزدیکی به پروردگار: محل سکونت باید به گونه ای طراحی گردد که انسان بزرگترین مسئولیت خود را در عالم هستی به انجام برساند که همانا "بندگی خود در پیشگاه پروردگار هستی بخش است"

این سیره اهل بیت(علیهم السلام)، بوده است که در منزل خود مکانی جهت عبادت در نظر گرفته بودند ما چه؟ چند درصد ز خانه های امروز ما شیعیان که خود را پیروان آن بزرگواران می دانیم، ازچنین طراحی برخوردار است؟!

 

  1. وسعت خانه: قال رسول الله (صل الله علیه و آله): من سعاده المرءِ أَن یَتَّسِعَ منزلُهُ ( از نشانه های سعادت فرد بزرگی منزل اوست.)( آثار الصادقین، ج 6 ص166)

البته باید توجه نمود که بزرگی و کوچکی منزل، یک امر نسبی است و بنا بر تعداد افراد خانواده و سن آنها و نیاز های آنان متفاوت است. اما آنچه اهمیت دارد توجه به این نکته است که ما برای تهیه منزل باید در حد توان خود این نکته را مد نظر قرار دهیم. خانه وقتی کوچک شد، حریم شخصی افراد خانواده به مخاطره می افتد، و همین امر در درازمدت موجبات پریشانی روح رو روان آنها را به دنبال دارد.از طرفی، محدودیت مکان آنها را مجبور می نماید که سبک زندگی جدیدی را برای خود تعریف نمایند، نوع تفریحات و برنامه ریزی آنها برای اوغات فراغت متفاوت خواهد شد، بازی های کودکانه فرزندان خانواده تغییر خواهد کرد و... همه اینها اثرات مخربی را بر شخصیت تک تک افراد خانواده خواهد داشت. از سویی دیگر،  مراودات خانوداگی و  فامیلی آنها با توجه به محدودیت هایشان تغییر خواهد نمود، صله رحم که اثرات شگرفی بر روح و جسم و دنیا و آخرت افراد دارد، هم کیفیت خود را از دست خواهد داد و هم به کمیت آن صدمات بسیار جدی وارد خواهد شد و همین امر نیز نیاز های درونی افراد خانواده را برای برقراری ارتباط سالم، مؤثر و مستمر با دوستان و آشنایان و بستگان، براورده نمی کند و در درازمدت اثرات مخربی بر روح و روان اعضای خانواده خواهد داشت.

 

  1. ارتفاع و نوع عمارت: امام صادق(علیه السلام) می فرماید: یا محمد بَیتَکَ سَبعَهَ أَذرُعٍ فَما کانَ فَوقَ ذلِکَ سَکَنَتهُ الشَیاطینِ... ( ای محمد سعی کن سقف منزلت متعادل باشد (تا هفت ذراع) چون فراتر از آن جایگاه شیاطین است) ( مفاتیح الحیوه ص 176)

ذراع که از نوک آرنج تا سرانگشتان است، حدود 50 تا 70 سانتی متر است. پس ارتفاع ساختمان حد اقل سه متر و نیم و حد اکثر 5 متر است. بدیهی است که یا باید این امر را این گونه تفسیر کرد که این حدیث مربوط به ساختمان های یک طبقه است و یا اینکه هر طبقه ساختمان های چند طبقه باید واجد چنین شرایطی باشند.

به نظر می رسد که از این حدیث می توان چنین نتیجه گرفت که اولویت با منازل یک طبقه است و از مرتفع سازی باید تا حد امکان جلوگیری نمود. همچنین باید اذعان نمود که مسئله راحتی و رفاه خانواده، حجاب و استتار و بهرمندی از فضای حیاط، نور و تهویه مناسب و... در این نوع ساختمان ها بهتر است.

باید خاطر نشان کرد که شاید شرایط اجتماعی و اقتصادی امروز خیلی از خانواده  ها را مجبور به زندگی آپارتمان نشینی نموده است و شکی در آن نیست

 اما نباید این نوع زندگی به سبک زندگی ما مبدل گردد بلکه باید دانست انتخاب این نوع از زندگی در شرایط اضطراری پیشنهاد می گردد نه در شرایط عادی.

اگر از تجملات زندگی بکاهیم، اگر فاکتور هایی چون زندگی در شهر های صنعتی و بزرگ و محله های لوکس را مد نظر قرار ندهیم و... خیلی از ما قادر خواهیم بود در شرایطی بسیار بهتر به تهیه مسکن اقدام کنیم و موجبات راحتی را برای خود و خانواده مان فراهم نماییم.

به لطف خداوند، در مطالب آینده به باید ها و نباید های دیگری در انتخاب منزل مناسب از دیدگاه اسلام، خواهم پرداخت.

نظرات  (۱۷)

ممنون از مطلب زیباتون

خانه حضرت امام علی که هنوز بقایایش باقی است دارای اتاق های کوچکی برای فرزندان بوده که هر کدام در شب برای خودشان و در اتاق خودشان خلوت و سحر داشته باشند و به مناجات بپردازند. اگر این سبک خانه سازی را مراعات می کردیم خیلی برای ما خوب بود.

پاسخ:
اگر در زندگی خود به طور حقیقی سیره زندگی اهل بیت را الگوی خود قرار دهیم، معنی واقعی آرامش را خواهیم فهمید.
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • چه مطلب خوبی بود!!

    مخصوصا احادیث!

    خداقوت 

    پاسخ:
    ممنون از حضورتون
    موفق باشید
    سلام
    بسیارممنون از مطلب ارزشمندتون.
    دقیقاً این مواردی که اشاره می کنید، تجویزهای دین هست در مورد معماری  خانه، اما متأسفانه اون چیزی که الان تو دانشگاهها به عنوان معماری و شهرسازی وجود داره، کاملاً فرنگی و وارداتیه. باید فشار اورد تا این مباحث تو دانشگاهها وارد بشه و به صورت یک قانون، جبراً این موارد که دین تو بحث خونه ساختن اشاره کرده رعایت بشه.
    اما متأسفانه مسئولین و اساتید ما تو این حوزه اصلاً اجازه ورود این مباحث رو نمیدن.
    یکی از دلایل دیگه ای که این مباحث قدرت ورود به فضای دانشگاهی رو ندارن، به این دلیله که منبع تئوریک و جامعی جمع آوری و استخراج نشده. یعنی تو زمینه معماری و شهرسازی ما خیلی احادیث و روایات و همچنین سفارشات قرآنی داریم؛ اما کسانی نیودن اینهارو به صورت کامل تدوین و همچنین پالایش کنن. منظورم از پالایش یعنی اینکه جزئیاتِ دیدگاههای اسلام تو زمینه خونه سازی و شهرسازی رو استخراج کنن و حتی الامکان علمِ معماری دینی رو به صورت کمی به جامعه علمی ارائه کنن. اونوقته که این علم میتونه با علم معماری رایج توی دانشگاههامون که تقلید از غرب هست، مقابله کنه و حتی به جهان عرضه بشه.
    ببخشید طولانی شد، موفق باشید.
    پاسخ:
    با سلام
    واقعاً همینطوره متأسفانه در خیلی از موارد که معماری و شهرسازی هم جزء اونهاست ما هویت اسلامی ایرانی خودمون رو از دست دادیم در حالی که اگر واقعاً در این زمینه ها کاربشه به صورت علمی، ما حرف های زیادتری رو برای گفتن داریم... فقط باید خودمون رو باور کنیم...
  • مجموعه ابزار وبلاگ نویسی
  • سلام دوست عزیز - وب خوبی داری

    یک مجموعه بی نظیر از برنامه ها و فایل های شگفت انگیز برای وبلاگ نویسان و وبمستران آماده کردیم که می تونید دانلود کنید :

    حاوی

    1 - برنامه ارسال نظر گروهی رایگان به وبلاگها
    2 - برنامه ارسال ایمیل گروهی رایگان
    3 - برنامه بازدید اتوماتیک از وبلاگ
    4 - برنامه ساخت برچسب و کلمات کلیدی
    5 - برنامه ساخت کد بنر و عکس
    6 - کد های اچ تی ام ال نایاب برای وب
    7 - کتاب های آموزشی نایاب
    و . . . .
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون 
  • ی آنتی زایون
  • سلام
    مورد 1 تا 3 که در مورد خونه ما رعایت نشده ..
    ممنون بسیاررررررر مفید بود .

    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از توجه شما
  • **انسان غریب**
  • من خیلی به فکرم خدا کنه شرایط یک زندگی کامل اسلامی نصیب بشه

    ممنون از شما
    پاسخ:
    ان شاءالله
    ممنون از حضور شما

    سلام
    با سوال جالبی به عنوان "اگر شیطان از بهشت اخراج شد، چگونه آدم و حوا را گول زد؟" بروزیم
    تشریف بیارید.

    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    خدمت میرسم
  • محمد علی رنجبر طزنجی
  • سلام

    چه نکات مهم و ذقیقی می فرمایید!
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون
    بسیارعالی
    ممنون ...
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از حضور و توجه شما

    سلام

    مطلب فوق العاده ای بود...

    و البته درد دل ما رو هم گفتید... متاسفانه با اینکه همه ی اساتید معماری و دست اندرکاران این امر، به این موضوع که معماری ایرانی-اسلامی بسیار زیبا و عمیق و صاحب سبکه اما هیچ اقدامی از سوی آنها در جهت اشاعه و احیای این نوع معماری نمیشه... من خیلی راجع به این موضوع فکر کرده ام بخصوص زمانی که در سطح شهر راه میرم و با تاسف به ساختمان ها و چهره ی زشت شهرهامون نگاه می کنم... 

    چهره ی شهرهای ما شده اند ساختمان هایی یک شکل، به سبک غربی ...با شیشه های رفلکس* ... درودیوار هم پره از تابلوی تبلیغات مغازه ها و فروشگاهها و ادارات... همین!

    اینه تمام چهره ی خیابون هامون... خشن و زشت بدون کوچکترین حس آرامشی...


    درسته شاید نشه همه ی ساختمان های مسکونی و شخصی را با معماری ایرانی-اسلامی ساخت (که بنظرم کار نشد نداره) اما حداقل میشه این را بعنوان یه قانون درآورد که تمام ادارات دولتی و سازمان های مهم بیمارستان ها و دانشگاهها از سبک معماری ایرانی-اسلامی استفاده کننداون وقت میبینیم که آیا این تبدیل به یه فرهنگ میشه یا نه؟ آیا ذائقه ی عمومی تغییر میکنه یا نه؟

    اما در عوض رویه ما چی شده؟ اینکه حتی مساجدمون رو هم به سبک معماری مدرن میسازیم!!!

    سپاس از مطلبتون إن شاءلله که با این دست مطالب مطالبه ی عمومی انقدر زیاد بشه که همه به فکر بیفتند...


    با اجازه تون این مطلب رو توی لینک روزانه وبلاگم قرار دادم.





    *حکایتی دارند این شیشه های رفلکس! 

    شبها همه را عیان می کنند و در عوض روزها عالم و آدم را (بخصوص در ادارات ) از چشم یکدیگر نهان.... و می شوند ماسکی بر چهره ی ساختمان ها!



    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از حضورتون و توجه شما
    از نظرات شما واقعاً استفاده کردم
    ممنون که در گسترش سبک زندگی اسلامی تلاش می کنید
    موفق باشید
  • سید هادی حسینی
  • سلام علیکم
    مطلب خوبی بود. از آنجایی که این مسائل در سبک زندگی ما فراموش شده است به یادآوری و تذکر آن می تواند موجب برکات و خیر کثیر باشد
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ممنون از حضور شما
    به امید آنکه همه ما در مسیر سبک زندگی اسلامی تلاش نماییم
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت می رسم
  • فانوس جزیره
  • سلام علیکم
    میلاد امام رئوف بر شما بزرگوار مبارک
    عیدی شما از امام رضا علیه السلام :
    « سُئِلَ الرِّضا(علیه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(علیه السلام):مَنْ کانَ لَهُ شَىْءٌ یُلْهیهِ عَنِ اللّهِ ».
    از امام رضا(علیه السلام) سؤال شد:
     سفله کیست؟
    فرمود: آن که چیزى دارد که از [یاد] خدا بازش دارد.
    عاقبتتون بخیر / یاابوتراب
  • فانوس جزیره
  • سلام علیکم
    میلاد امام رئوف بر شما بزرگوار مبارک
    عیدی شما از امام رضا علیه السلام :
    « سُئِلَ الرِّضا(علیه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(علیه السلام):مَنْ کانَ لَهُ شَىْءٌ یُلْهیهِ عَنِ اللّهِ ».
    از امام رضا(علیه السلام) سؤال شد:
     سفله کیست؟
    فرمود: آن که چیزى دارد که از [یاد] خدا بازش دارد.
    عاقبتتون بخیر / یاابوتراب
    پاسخ:
    سلام علیکم
    میلاد امام رضا بر شما هم مبارک
    ممنون استفاده کردم

  • سید هادی حسینی
  • سلام علیکم
    بروزم با پست " شهدا زنده اند " 
    منتظر حضور شما
    التماس دعا
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت میرسم
    سلام
    رفاقت به سبک حبیب «9»
    به روز شد

    التماس دعا
    یاعلی
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت میرسم
    ...و من
    شرم میکنم
    از خلایق
    اگر مرا
    درحال ارتکاب
    معصیت ببینند،
    غافل از آنکه
    در هر جا
    میبینی مرا
    یا ابن الحسن
    پاسخ:
    با سلام
    آقا جان... امان ز لحظه غفلت که  شاهدم هستی...
    ممنون از حضور شما
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی