وادی ایمن

گام اول: آشنایی

اولین گام برای رسیدن به هدف مطلوب و افق نگاه اسلام در زمینه برخورد با همسایه، شناخت نسبت به همسایگان و آشنایی با آنهاست. این آشنایی هاست که زمینه مناسبی را فراهم می کند تا با مشکلات فردی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و... آنها آشنا  شویم و قادر به رفع حوائج همسایگان خود خواهیم بود. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که رفاقت و دوستی با سرک کشیدن در مسائل شخصی افراد بسیار متفاوت است، چه بسا دخالت بیجا، اصرار از ورود به اسرار همسایه و... زمینه بروز ناراحتی ها و نگرانی های او را به وجود آورد. شاید مناسب ترین روش برای کلید خوردن یک رابطه صحیح و رفاقت سالم، حضور همسایگان در مسجد محل باشد...

بی شک تا رفاقت و صمیمیت در روابط ایجاد نگردد اعتماد فی مابین شکل نخواهد گرفت و  تا اعتماد نباشد، ارتباط مؤثر هم بی معنا خواهد بود...

گام دوم: همسایه شریک در غم ها و شادی ها

اینکه ما در چه حوزه هایی نسبت به همسایگان خود مسئولیت و تکلیف  داریم  و باید تا کجا در رفع نیاز های او تلاش نماییم در روایات مختلف اسلامی به آن پرداخته شده است:

1.رفع نیاز های مادی:

یکی از مشکلات امروزه خانواده ها درگیری آنها با مشکلات مادی است، پایین بودن درامد، بیماری های صعب العلاج و هزینه بردار برای اعضای خانواده، ازدواج فرزندان، ورشکستگی و... مشکلاتی است که خیلی از خانواده ها را می تواند درگیر خود نماید. شاید در نگاه اول بگوییم ما توان حل چنین مشکلات اقتصادی اطرافیان خود را نداریم اما باید توجه کرد که ما به علاوه همه همسیگان ( که محدوده بسیار گسترده آن را در مطلب گذشته عنوان کردم) با همیاری و همدلی و همدردی می توانیم زمینه ساز حل مشکلات باشیم...

رسول خدا(صل الله علیه و آله) در مورد حق همسایه فرموده اند: «حق همسایه آن است که اگر براى کرایه از شما درخواست کمک کرد، به او کمک کنید. اگر وام خواست، به او بپردازید. هرگاه تهى دست شد، از او دست گیرى کنید... (بحارالانوار، ج 82، ص 936)

جالب است که اسلام به ما توصیه نموده اند که اگر مایل به فروش منزل خود هستید، همسایگان تقدم دارند: پیامبر (صل الله علیه و آله) فرمودند: همسایه خانه، در خرید خانه همسایه مقدّم است(بحار الانوار ج 89، ص 79)

 

2.رفع نیاز های روانی

از جمله این نیاز های روانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

همدردی در هنگامه بلا و مصیبت، عیادت در هنگامه بیماری، تبریک در روزهای خوش و اتفاقات مبارک، تشییع جنازه در هنگامه وفات همسایه، تلاش برای به وجود آورد محیطی آرام و پاکیزه و با معنویت و به وجود آوردن شرایطی که زمینه ساز امنیت روانی دیگر همسایه ها شود (خصوصاً در زندگی ها آپارتمانی نشینی امروز که مشاعات بسیار زیادتر از گذشته است) :

پیامبر(صل الله علیه و آله ) می فرمایند: حق همسایه آن است که: ...چنانچه خیرى به او رسید، به او تبریک بگویید. هنگام بیمارى، به عیادتش بروید. در مصیبت ها به او تسلیت بگویید. اگر مُرد، در تشییع جنازه اش حاضر شوید. بر ارتفاع خانه خود بدون موافقت او نیفزایید تا مانع وزش نسیم و جریان هوا نشود. هرگاه میوه اى خریدید، مقدارى به او هدیه کنید و اگر مایل به این کار نبودید، آن را مخفیانه به منزل ببرید و دقت کنید که فرزندتان آن را از خانه بیرون نبرد که فرزند او ببیند و به خاطر آن بهانه گیرى کند. با بوى غذاى مطبوع خود، او را میازارید، مگر آنکه مقدارى برایش بفرستید. (بحارالانوار، ج 82، ص 936)

همچنین رازداری و پرده پوشی از اسرار همسایه نیز یکی از نیاز های اساسی همسایه است که بایستی به آن توجه و اهتمام ویژه داشت:

 حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند:کسی که به اسرار درونی همسایه اش سرکشد [و درصدد آگاهی یافتن از وضع درونی او برآید]، پرده هایش دریده می شود.(غرر الحکم و درر الکلم (موضوعی) ج1، ص 199)

 در کل آزار نرساندن به همسایه از وظایف هر فرد مسلمان است. البته شاید به نظر جالب برسد که اهل بیت توصیه فرمودند که بر آزار همسایگان خود صبر کنید:

امام موسی کاظم (علیه السلام) در همین رابطه مى فرماید: لَیْسَ حُسْنُ الجَوارِ کَفَّ الْأَذى ولکِنَّ حُسْنَ الجَوارِ الصَّبْرُ عَلى الاَذى ؛:همسایه دارى نیکو، به آزار نرساندن نیست، بلکه همسایه دارى نیکو، در صبر بر آزار همسایه است. (بحار الانوار، ج 76، ص 154)

بی تردید صبر بر آزار همسایه در کنار انجام دیگر وظایفی که عرض شد، زمینه اصلاح آنها را فراهم خواهد نمود.

 

3.رفع نیاز های معنوی

خیلی از اوقات آشنا نبودن همسایگان با معارف و اعتقادات و احکام و اصول اخلاق اسلامی، مشکلات عدیده ای را برای خود و خانواده خود و همسایه هایشان به دنبال دارد. هیچ یک از ما نباید نسبت به انحرافات فکری و اخلاقی اطرافیان خود بی توجه باشیم چراکه امر به معروف و نهی از منکر از واجبات شریعت ماست. حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: من له جار ویعمل بالمعاصی فلم ینهه فهو شریکه؛ هر کس همسایه ای داشته باشد که گناه می کند ولی او را نهی نکند، شریک در گناه اوست. (ارشاد القلوب، ج۱، ص ۱۸۳(

متأسفانه رواج استفاده از ماهواره، استفاده ناصحیح از اینترنت و شبکه های اجتماعی، وایبر و واتس اپ و... پوشش نامناسب، روابط ناصحیح، بی توجهی به احکام فردی چون نماز، روزه و... می تواند اثرات نامطلوبی را بر زندگی دیگر همسایگان به طور مستقیم یا غیر مستقیم داشته باشد.

 

 البته تلاش برای اصلاح دیگران باید کارشناسانه باشد تا مؤثر واقع شود و اصولی چون حفظ آبرو و شخصیت همسایه بایستی به تمامه مد نظر قرار گیرد. جذب همسایگان به مسجد محل و ترغیب به شرکت در جلسات اعتقادی آن، حضور فعال و مؤثر در جمع همسایگان و ایجاد رابطه صمیمانه زمینه ساز الگو شدن خواهد بود و منجر به اصلاح به طور غیر مستقیم خواهد شد.

تابلو اعلانات آپارتمان های امروزی، آسانسور ها و ... می تواند در فرهنگ سازی اعضای مجتمع مفید باشد، شاید ستونی برای احادیث هفته و بیان نکات کوتاه و کلیدی و  چاپ نشریاتی ساده و ... می تواند برای امر به معروف و نهی از منکر همسایگان مفید باشد...

نظرات  (۱۲)

  • فاطمه مهدیخانی
  • سلام
    جامع وکامل بود استفاده کردیم...
    مابعضی وقت ها تعادل رو رعایت نمی کنیم متاسفانه...
    یاهمسایه از همسایه بیخبره..یااینکه فضولی میکنه تو زندگی همسایه..
    خداعاقبتون رو بخیرکنه ان شاالله
    .....
    اگر افتخار تبادل لینک دادید خبرم کنید
    التماس دعا
    یاعلی

    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضورتون
    لینک شدید
  • ی آنتی زایون
  • سلام
    ممنون مطالبت عالی و کاربردیه . احادیث جالبی رو مطرح میکنی ممنونم
    قدیم تر ها همسایه ها بیشتر از حال هم خبر داشتن ولی الان مثل همون تصاویری که گذاشتی شده  ..
    پاسخ:
    سلام
    ممنون لطف داری
    موفق باشی

    مطلب عالیه

    ولی متاسفم برای بعضیامون
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضورتون

  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • میام متن رو سر فرصت میخونم اما 
    .اقعن الان اینجوری شده
    عکس رو میگم!
    متاسفانه!!
    رابطه ها ن فقط تودر وهمسایه بلکه توی فامیل هم داره کم کم پر میزنه!!
    پاسخ:
    سلام
    حتماً متنو بخون و نظرتو بگو
  • محمد علی رنجبر طزنجی
  • سلام

    در فرصت مقتضی  درباره همسایه و رسانه ی ملی پستی خواهم نوشت!
    پاسخ:
    با سلام
    انشاءالله موفق باشید
    بسیار عالی بود
    سیو کردم تا هراز چند گاهی مرورش کنم
    قلمتان مستدام
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطف شما
    موفق باشید
  • سلمان جعفری
  • کاش عمل کنیم...!
    من دو سال تو خونه‌ی جدید زندگی میکنم و فقط در حد سلام علیک همسایه هامو می شناسم.
    حتی اسمشون رو هم نمیدونم.
    البته بنده صبح زود از خونه میرم بیرون و حدود ساعت 9شب برمیگردم منزل.
    البته شاید توجیه باشه این زود و دیر اومدنم!
    پاسخ:
    شاید اگه بخوایم بتونیم یه فرصتی رو ایجاد کنیم برای آشنایی...
    حکمت باران دراین ایام میدانی زچیست؟
    آب وجارو میشود بهر محرم کوچه ها
    پاسخ:
    آب و جارو می شود بهر محرم کوچه ها...
    بــــاران
    وقـتی میبــارد
    همه چیــز را تــازه میکنــد
    حتــی داغ ِ دل را
    السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

    پاسخ:
    السلام علیک یا ابا عبدالله...
    سلام خواهان تبادل لینک با وبلاگ زیبای شما هستیم در صورت تمایل اطلاع دهید. متشکر
    پاسخ:
    با سلام
    چشم خدمت می رسم
    سلام. موفق باشید
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از لطف شما
  • عـــطـش ...
  • ممنون
    استفاده کردیم
    احادیث هم بسیار عالی بود

    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضور شما
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی