وادی ایمن

نباید هایی در ساخت و ساز مسکن، در نگاه اسلام

چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۰۲:۰۲ ب.ظ

امروزه ساخت آپارتمان به شیوه غربی به امری رایج در جامعه ما تبدیل شده است

 

  1. الگوگیری چشم بسته از معماری غربی: خداوند در قرآن تقلید کورکورانه را به شدت نکوهش کرده:

سوره بقره آیه 170:

وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ شَیْئاً وَلاَ یَهْتَدُونَ

ترجمه: و چون به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل کرده است پیروى کنید» ى‏گویند: «نه، بلکه از چیزى که پدران خود را بر آن یافته‏ایم، پیروى مى‏کنیم.» آیا هر چند پدرانشان چیزى را درک نمى‏کرده و به راه صواب نمى‏رفته‏اند [باز هم در خور پیروى هستند]؟

وقتی یک معمار غربی با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی خود (که عموماً با شرایط اقلیمی کشور ما متفاوت است) و با توجه به نیاز های افراد جامعه که از سبک زندگی و جهانبینی افراد آن جامعه ناشی می گردد( که عموماً باسبک زندگی و جهانبینی ما متفاوت است) و با توجه به شرایط اقتصادی و باور های اجتماعی مردم سرزمین خود، مسکنی را طراحی میکند، بعد می بینیم که بزرگترین و برترین طراحان کشور ما نیز با الگو گیری از آن متد ها به طراحی در داخل کشور می پردازند!!

واقعاً چرا ما نباید تولید کننده این قبیل محصولات باشیم و حتی برای طراحی و معماری شهری خود نیز باید مصرف کننده باشیم؟

 

  1. ساخت مسکن باید به قدر نیاز و نه بیش از آن باشد و در ساخت آن نباید تجملگرایی صورت گیرد:

سوره شعراء آیه 129: آیا در هر مکان مرتفعی بنائی را از روی هوا و هوس می سازید به خیال آنکه در دنیا جاودانه خواهید ماند؟

همه ما داستان ساختن بهشت شداد را شنیده ایم و اینکه او حتی لحظه ای نتوانست از آن قصر زیبا استفاده کند و در حال فرود آمدنش از اسب، خداوند جانش را گرفت... به راستی با خود بیندیشیم که تهیه مسکن برای ما هدف است یا وسیله؟

استفاده از همه مواهب و نعمت ای دنیایی باید برای ما وسیله باشد. وسیله ای برای بهتر بندگی کردن... اگر چنین شد هیچگاه بیش از نیاز و به نیت ریا و سمعه و فخر فروشی و... خانه ای نخواهیم ساخت...

روزی پیامبر(صل الله علیه و آله) چشمش به منزلی افتاد که صاحبش قبه ای را بر روی آن ساخته بود.  پرسیدند این خانه از کیست، گفتند فلانی. حضرت چیزی نفرمود. مقداری صبر کرد، صاحب منزل آمد. پیامبر به او اعتنا نکرد و رویش را از او برگرداند. صاحب خانه علت را جویا شد، اصحاب ماوقع را شرح دادند. صاحب خانه رفت و قبه را خراب کرد و بعد از مدتی خدمت پیامبر باز گشت. پیامبر خوشحال شد و فرمود: هر بنایی که ساخته شود برای صاحبش روز قیامت گرفتاری خواهد داشت مگر آن مقداری که برای زندگی کردن لازم داشته باشد. ( مفاتیح الحیاه ج 4 ص 284)

کمی با خود بیندیشیم که اگر این هزینه های سرسام آور که در جامعه امروز صرف ساخت مسکن بدون توجه به نیاز های صاحبان آن صورت می گیرد، اگر صرف رونق کسب و کار و تولیدات علمی و اقتصادی می شد، چه تحولی در جامعه ما صورت می گرفت؟

 

  1. اسلام مسلمانان را به شدت از فروش مسکن و محل زندگی و استفاده از پول آن جهت سرمایه گذاری و تجارت باز داشته است:

پیامبر(ص): هرکس منزلی را بفروشد و پول آن را دوباره تبدیل به منزل نکند، آن پول برای او مبارک نیست.(میزان الحکمه، ج 6 ص)

شاید دلیل این امر این باشد که تهیه مسکن نیاز درجه یک برای همه افراد جامعه است و کار و سرمایه گذاری در رتبه بعدی قرار گیرد. هر چیزی که در جای خودش قرار نگیرد، انسان را از مسیر عدالت خارج خواهد نمود و این مسأله انسان را از طریق بندگی دور خواهد کرد...

 

  1. نگاه اسلام به مقوله ساخت مسکن، به هیچ عنوان نگاهی اقتصادی نیست. اسلام از هر مسلمان می خواهد که خانه ای را به اندازه نیاز خود و خانواده خود تهیه کند، نه بیشتر!

پیامبر گرامی اسلام فرموده اند:از عوامل بدبختی یک انسان آن است که مالی را جمع کند، خودش مصرف نکند و پولش را خرج منزلی کند که در آن ساکن نشود.( مفاتیح الحیواه ص 285)

 درست برعکس افکار اکثریت جامعه امروز که خرید مسکن و ملک و زمین برایشان تبدیل به یکی از پرسود ترین کارها است و آن را تجارتی می دانند که هرگز ضرری در آن نیست. همین تفکر غلط است که در درازمدت بازار مسکن را دچار تورم شدید نموده و اقشار آسیب پذیر و کم درامد جامعه را به سمتی هدایت نموده است که خرید مسکن مناسب را حتی در خواب هم نمی بینند.

امام صادق (علیه السلام): هر ساختمانی که بیش از اندازه نیاز باشد، در قیامت بر گردن صاحب آن آویزان است که آن را حمل کند.(مفاتیح الحیوه ج 4 ص 176)

توجه نکردن به توصیه های اسلام، باعث بروز چنین معضلاتی در جامعه کنونی ما در زمینه ساخت مسکن شده است. چندی پیش آماری تکان دهنده در همین مورد منتشر شد مبنی بر آنکه در تهران بیش از پانصد هزار مسکن خالی از سکنه وجود دارد!! این در حالی است که در تهران بعضی ها در آپارتمان های 25 متری!! اجاره نشینی می کنند. این یک فاجعه است که اولین ضرر آن متوجه صاحبان این خانه های خالی است، به احادیث زیر توجه کنید:

پیامبر (صل الله علیه و آله): هر مؤمنی که خانه ای داشته باشد و مؤمن دیگری به آن محتاج باشد و اجازه ندهد که استفاده کند، خداوند به ملائکه خود می فرماید: بنده من از خانه دنیا بخل کرد، به عزت و جلالم قسم او را در بهشتم مسکن نخواهم داد.(مفاتیح الحیواه ص 176)

رسول الله(صل الله علیه و آله): هرگاه خداوند بخواهد بنده ای را خوار کند، کاری می کند که مالش را صرف خانه ای بنماید که مورد استفاده اش قرار نمی گیرد.

با خود بیندیشیم که در بهترین نقاط حاصلخیز کشورمان چه تعداد درخت و مزرعه نابود شده تا سرمایه داران و ثروتمندان ما برای خود ویلا هایی بزرگ با تجملات فراوان بسازند تا در طول یک سال چند روز را به همراه خانواده ها و احیاناً مهمان های خود در آن بگذرانند... به نظر شما این سبک زندگی مصداق احادیث بیان شده نیست؟

 

در اینجا بحث از معماری در دیدگاه اسلام را به پایان می برم. ان شاءالله در پست بعدی به "همسایه داری در نگاه اسلام" می پردازم

نظرات  (۱۲)

  • رایانه کمک فرتاک
  • سلام دوست عزیز

    وبلاگ زیبایی دارید.به من هم سر بزنید .ما یه شرکت داریم خدمات کامپیوتری عرضه میکنیم (مشکلات نرم افزاری ,اینترنتی,بازی ,سخت افزار,شبکه و…) البته بصورت تلفنی که هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی بشه,و یه مزیت دیگه ای که داره خودتونم یاد میگیرید, وترس اینو ندارید که یه وقت فایل شخصی تون کسی ببینه.

    خوشحال میشم با لینک کردن ما(به اسم مرکز مشاوره رایانه ای فرتاک) به بقیه مردم خوبمون مارو معرفی کنید.(لینک کردین خبرم کنید لینکتون کنم)

    یه چیز دیگه یادم رفت لطف کنید بنر تبلیغاتی وبلاگ ما یا یکی از عکس های تبلیغاتی یا پست تبلیغاتی ما را در وبلاگ یا سایت خود به اشتراک بزارید,و به ما خبر دهید.

    رایانه کمک فرتاک

    شماره کارشناسان ما: 9099070345

    http://komakrayane.persianblog.ir/

    پاسخ:
    با سلام
    خدمت میرسم

    اون حدیث از پیامبر که فرمود پول فروش منزل نامبارکه خیلی زیبابود

    والبته باقی مطالب

    پاسخ:
    با سلام
    بله کاملاً درسته
    ممنون از حضور شما
  • محمد علی رنجبر طزنجی
  • سلام

    باید خانه از کلای سرمایه ای خارج و به عنوان نیاز افراد و خانواده ها در نظر گرفته شود.
    همچنین درباره معماری و ساختار آن نیز موافقم
    در یزد دیدم یه خانه مانند شمال ساخته اند.
    پاسخ:
    با سلام
    واقعاً همینطور است که می فرمایید
    به نظرم اگر نگاه اسلام در زمینه مسکن عملیاتی بشه، بسیاری از مشکلات جوانان و اقشار کم درامد جامعه حل خواهد شد.
    ممنون از حضور شما
  • باران (رازی در منتهیٰ الیه مشرق)
  • سلام و ادب.
    از مطالب زیباتان سپاسگزارم.
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از حضور شما
  • ی آنتی زایون
  • سلام
    خیلی احادیث جالبی بود . موارد قابل تاملی بود . ممنون عالی بود
    پاسخ:
    سلام
    لطف داری
    امیدوارم مطرح کردن این مباحث مفید واقع بشه
    ممنون از حضور شما
  • سید هادی حسینی
  • سلام علیکم
    تلاشتون تو این مسیر و موضوع ستودنیه خصوصا احادیث و علی الخصوص حدیث نامبارک بودن پول فروش مسکن
    التماس دعا
    پاسخ:
    با سلام
    با تشکر از توجه شما
  • گلبرگ دانلود
  • سلام با دانلودهای جدید در خدمتتون هستیم منتظر حضور سبزتون ...
    یامهدی فاطمه (عج)
    پاسخ:
    سلام
    خدمت میرسم

    سلام روزتون بخیر

    مام اومدیم یه سری به شما بزنیم .

    احادیث قشنگی نوشته بودین مخصوصا حدیث پیامبر که با پول خانه باید خانه خرید واقعا این مسئله بارها در اطرافیانم دیدم انگار اون نهایتا از دست میره.


    پاسخ:
    سلام بانو
    خوش اومدین
    خوشحالمون کردین
    قدم رو چششممون گذاشتین
    و...
    بله باید این احادیث رو سرلوحه زندگیمون قرار بدیم، مطمئن باشیم ضرر که نمی کنیم هیچ، همواره موفق خواهیم بود...
    سلام دوست عزیز
     روند مطالب همچنان عالیست.
    من هم مثل باقی دوستان از حدیث بی برکت بودن پول فروش خانه بسیار لذت بردم بین عوام زیاد این مطلب هست که میگویند خونه رو اگه فروختی باید سریع یه خونه دیگه بخری و گرنه پولش از بین میره ولی فکر نمیکردم این ریشه اعتقادی داشته باشه!
    امروز واقعا تصور خونه های بزرگ حیاط دار که همسایه ای هم مشرف به حیاطش نباشه روح آدم رو شاد میکنه تازه به نظر من مهمترین نکته هم اینه که بسیاری از مشکلات رفتاری بچه ها در چنین خونه ای از بین میره چون بچه ها یک فضای لذت بخش کافی و همیشه در دسترس برای تخلیه هیجاناتشون دارند و همین ریشه حل بسیاری از مشکلات بچه ها و والدینشون می شود.
    باز زیاده گویی کردم!
    به امید دیدار شما!
    پاسخ:
    با سلام
    واقعاً خوش اومدید
    ممنون از مطالبتون
    بله من هم با شما موافقم واقعاً به نکات خوبی اشاره کردید
    همجنان منتظر دیدگاه های خوب شما هستم

    شیمیایی تر از نگاه توایم ...
    تو که قرمز شده تمام تنت ...
    ـــــــ
    بروزیم با صوتی از نجوای دل من ...
    پاسخ:
    با سلام
    خدمت می رسم
    goooood
    پاسخ:
    ممنون از حضور شما

    مثل همیشه عالی

    اینکه اسلام تا این اندازه به سبک زندگی پیروانش  اهمیت میده واقعا بی نظیره...

    و اینکه ما تا این اندازه بی توجهیم....

    پاسخ:
    ممنون از حضور شما
    بله واقعاً نگاه اسلام به سبک زندگی انسانها بی نظیره...
    انشاءالله بتونیم منویات اسلام را در زندگی خود پیاده کنیم...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی