وادی ایمن

آثار تجمل گرایی در جامعه

يكشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۰۶:۳۶ ب.ظ

مضرات گسترش فرهنگ تجملگرایی در جامعه

  1. هدر رفتن منابع کشور و مشکلات اقتصادی: وقتی تجملگرایی به صورت یک فرهنگ دربیاید، یعنی اقبال عموم مردم به آن باشد و تبدیل به یک عادت گردد، قطعا ضرر های جبران ناپذیری به اقتصاد و منابع عظیم خدادای کشور وارد می شود. با یک حساب ساده می توان پی برد که چه میزان از درامد خانواده، وقت و انرژی افراد جامعه و منابع طبیعی و... در چنین جامعه ای صرف مواردی می شود که هیچ غایت و هدف مهمی را در پی ندارد. اگر این ثروت عظیم صرف فعالیت های علمی و آموزشی، مذهبی، تولیدی، عمرانی، اقتصادی، ورزشی، عام المنفعه و خیریه می شد، بی تردید قسمت اعظمی از مشکلات جامعه، محرومان، جوانان و... حل می شد. بی شک اگر هر فرد از جامعه با نگاه جهادی به این مقوله بیندیشد با جامعه ای رشد یافته، پیشرفته و بی نیاز روبرو خواهیم شد. جامعه ای که فقر، بیماری، کم سوادی، مشکلات روحی و وابستگی در آن به حد اقل می رسد.

 

  1. بی تفاوتی جامعه نسبت به مشکلات کلان اجتماع: خیلی از اوقات کشور با مشکلات عمومی دست و پنجه نرم می کند، مشکلاتی مانند: جنگ، خشک سالی، بلایای طبیعی، تحریم، رکود اقتصادی و... بی شک این قبیل از مشکلات بار اقتصادی شدیدی را بر دوش دولت و ملت تحمیل می کند. حال اگر در چنین شرایطی، مردم جامعه آلوده به فرهنگ تجملگرایی گردند، بی شک مشکلات جامعه را به مراتب تشدید کرده و  مشکلات شدید تری را بر دوش اقشار کم درامد و نیازمند جامعه بار می کند.

 

 

  1. دور شدن جامعه از آرامش روحی: وقتی خرید افراد جامعه به نیت رفع نیاز شخصی شان نباشد، بلکه به نیت فخر فروشی، رقابت ناسالم و تبعیت های کورکورانه گردد، جامعه به میدان جنگی تبدیل می شود که هریک از افراد آن جامعه به عنوان یک سرباز یک لشگر و یک فرمانده و در یک خاکریز خاص با بقیه افراد جامعه در حال جنگ و رقابت است! آنها برای اثبات برتری خود نسبت به دیگران تلاش می کند و کم کم رفاقت ها به رقابت های ناسالم تبدیل می شود. اگر علی رقم همه تلاش هایشان دیگری را پیروز ببینند، بذر کینه و حسد و دشمنی و تنفر در دلشان جوانه می زند و باز بیش از بیش تلاش می نمایند تا رقیب را از صحنه دور کنند. این حالت  تسلسل باطلی را در درون افراد جامعه به وجود می آورد که مانند گردابی سهمگین بشر را در مصرف گرایی افراطی و دوری از معنویت و روابط انسانی با همنوع و... غرق می نماید.                                                          به راستی که حسد قلب آدمی را سیاه و او را ضعیف و ناتوان می کند، کینه انسان را به ورطه خطرناک نفاق می کشاند، دشمنی ها و تنفر ها،اتحاد و همبستگی عمومی را ضعیف کرده و انسان را نسبت به همنوعان خود بی تفاوت می کند و همه اینها آدمی را از انسانیت دور کرده و به مقام حیوانیت تنزل می دهد. در این حالت است که انسان چون هرگز احساس سیری و رسیدن به هدف را ندارد و چون همواره از برتری دیگری بر خود مطمئن است دچار انبوهی از احساسات درونی می شود که اندوه، شکست، ناامیدی، حقارت، ترس، تفر و... را در جانش زنده می کند و بازخورد بیرونی این احساسات منفی، عدم خوشبختی و آرامش در زندگی فردی و اجتماعی است.                                 برای همین آمار معتادان، بیماران روحی، خشونت های خانوادگی و اجتماعی، خودکشی ها و یأس و ناامیدی هاو... در کشورهایی که در ظاهر از مظاهر تمدن برخوردارند همواره بیشتر است.

 

  1. وابستگی به کفار: وقتی خرید کالا به جهت فخر فروشی باشد، بِرَند برای انسان مهم می شود و اینجاست که راه برای شرکت ها و موسسات خارجی باز می شود تا با تبلیغات گسترده و غیر واقعی خود و و با قدرت و نفوذی که در بازار های جهانی دارا هستند، با تطمیع و تحمیق افراد جامعه، جوامع مختلف را به بازار مصرف کالاهای خود مبدل کنند. آنها برای تداوم حیات خود بی شک به تداوم مصرف گرایی ما نیاز دارند. پس همه تلاش خود را می کنند تا با تغییرات آنی محصولات خود مصرف کننده را مجاب نمایند تا کالاهای جدیدشان را بخرد. این نیز  تسلسل باطلی است که در یک سو ما را وابسته تر و فقیر تر می کند و از سویی دیگر دشمنان اسلام را قوی تر و با نفوذتر و ثروتمند تر می نماید. امروزه حتی خود غربی ها هم اذعان دارند که در پشت پرده کارخانجات بزرگ و مطرح جهان دستان پلید صهیونیسم جنایتکار و سردمداران نظام سلطه و... قرار دارد و ما با خرید از آنها یاریشان می کنیم تا راحت تر و بهتر برای نابودی امت اسلام برنامه ریزی نمایند.

 

 

  1. درور شدن از سنت های و آداب اسلامی ایرانی: وقتی انسان مانند یک ربات برنامه ریزی شد و تبدیل به مصرف کننده ای کور و کر شد، بی شک هر کالایی را که تهیه می کند، فرهنگ آن را نیز می پذیرد با این شگرد  بسیار نرم و خزنده فرهنگ  خود را تبدیل به فرهگ مصرف و تجملگرایی که ساخته و پرداخته طاغوتیان و مادی گرا هاست می کند. اگر جامعه ما به عنوان یکی از صاحبان فرهنگ و تمدن غنی اسلامی و ایرانی، درگیر این سبک زندگی غلط که نظام سلطه در حال دیکته آن است، گردد، کم کم خدا محوری افراد جامعه، جمع های صمیمی خانواده ها، کمک و همیاری افراد جامعه، معماری سنتی و آرامش بخش ما، غذاهای لذیذ و دوست داشتنی قدیمی ها، محبت ها و احترام های خانوادگی و اجتماعی، روابط اجتماعی صحیح و اسلامی ما، فعالیت های بشر دوستانه و خیریه، جوانمردی ها و روحیه پهلوانی و... همه و همه اندک اندک جای خود را به زرق و برق پوشالی فرهنگ غرب می دهد. فرهنگی که جز لذات کاذب و زودگذر، تنهایی و بی تفاوتی نسبت به جامعه، خودمحوری ها و ... ارمغانی برای ما ندارد.

بیائیم با نگاهی جهادی، در اصلاح فرهنگ جامعه خود گام برداریم. بی شک اگر هریک از ما، فرهنگ خود و اطرافیان خود را تغییر دهیم ،فرهنگ جامعه نیز به سمت تکامل و رشد حرکت خواهد نمود.

 

 

 

 

 

نظرات  (۵)

  • باران (رازی در منتهیٰ الیه مشرق)
  • سلام و ادب.
    خیلی از اینا رو می دونیم امّا پای عمل که می رسه لنگ می زنیم!
    پاسخ:
    سلام و رحمه الله
    کاملا درسته، برای این که علم ما باود قلبی بشه باید خیلی کار هارو انجام بدیم...
    ممنون از حضورت
  • ی آنتی زایون
  • سلام بانو
    طاعاتت قبول
    ممنون از دقت نظرت ..التماس دعا
    پاسخ:
    سلام دوستم
    زنده باشی
    محتاجم
  • منتظر بهار ( مادر نازنین زهرا)
  • سلام. امیدوارم تقدیر عظیمی برای شما و قلم پژوهشگرتان در شبهای عظیم قدر رقم خورده باشد.
    خیلی خوب بود ولی چرا وضعیت ساری و جاری جامعه و زندگی های خودمان را در قالب مثال و اما و گر مطرح کرده اید؟ واقعیت این است که کم یا زیاد هر کدام در یک حد و اندازه ای از آن معیارهای 6گانه فاصله داریم و به این آسیبهای مذکور در این پست نیز دچار شده ایم.
    به نظر حقیر میرسد که از درمانهای اخلاقی و چگونگی تسلط بر نفس در درمان وابستگی مادی و تجمل گرایی هم برایمان بنویسید.
    و باز از درگاه ایزد منان برای شما و قلم پژوهشگرتان توفیق میطلبم و امیدوارم همیشه از گزند آنها که همچون من فقط ایراد میگیرند در امان بمانید!
    آمین!!!!
    پاسخ:
    سلام دوست خوبم
    ممنون از حضورت
    انشاالله در پست بعد از عوامل گسترش تجمل گرایی صحبت می کنم، شاید دقت نظر در باب عوامل، ما را برای درمان آن یاری دهد
    ممنون از اینکه با دقت نظرت به بحث ها مسیر مناسب می دهی
  • جمال نظامی
  • سلام
    یک سطل آب هر مسلمان برای محو اسراییل کافیه.........
    پاسخ:
    با سلام
    به امید نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی
    ممنون از حضور شما
  • ی آنتی زایون
  •  
    ان الباطل کان زهوقا..
    با مطلب :
    هوگوباس را تحریم می کنیم
    درخدمتم

    پاسخ:
    سلام بانو
    خدمت می رسم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی