وادی ایمن

انسان و تجمل گرایی

يكشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۳، ۰۶:۱۶ ب.ظ

تجمل گرایی خوب

برای تبیین موضوع، به مقدمات زیر  اشاره می نمایم:

 

  1. خدای مهربان، دنیا و همه موجودات آن را مسخر انسان ساخته است و با نعمت عقل که وجه تمایز انسان و سایر موجودات عالم است، نوع انسان را بر دیگر موجودات برتری داده است. بی شک خداوندی که این همه نعمت را آفریده، استفاده از آنها را نیز برای بندگان خود جایز قرار داده است. حضرت علی(علیه السلام) به مردی که از دنیا کناره گرفته بود و برادرش این موضوع را با حضرت درمیان گذارده بود فرمودند: ای دشمن جان خویش! شیطان تورا سرگردانت کرده، آیا تو به زن و فرزند خود رحم نمی کنی؟ تو می پنداری خداوند نعمت های پاکیزه اش را حلال کرده اما دوست ندارد، تو از آنها استفاده کنی؟تو در برابر خدا کوچک تر از آنی که اینگونه با تو رفتار کند.(فرازی از خطبه 209)

 

  1. یکی از اموری که اسلام آن را برای مردان مستحب دانسته است، "توسعه خانواده " است. اسلام به مردان توصیه کرده که شرایط راحتی خانواده خود فراهم نمایند حتی کار و تلاش اقتصادی که با این نیت صورت گیرد را به جهاد تشبیه نموده  و حتی در روایات آمده که اگر مردی در این راه بمیرد، شهید است.

 

  1. خداوند در قرآن می فرماید : یَابَنى ءَادَمَ خُذُوا زِینَتَکمْ عِندَ کلِّ مَسجِدٍ وَ کلُوا وَ اشرَبُوا وَ لا تُسرِفُوا إِنَّهُ لا یحِب الْمُسرِفِینَ سوره اعراف آیه 31

ترجمه :اى فرزندان آدم ! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمى دارد.

 

با توجه به سه مقدمه بیان شده می توان این گونه نتیجه گرفت:

خدای مهربان نعمت های بیشماری را در دنیا در اختیار انسان قرار داده است، همچنین به انسان این توانایی را داده که با قدرت عقل خود از این منابع عظیم، بهترین استفاده را بنماید. سزاوار است که انسان به جهت شکرگزاری از پروردگار، از این نعمت ها استفاده کند چراکه از ادب بندگی به دور است که خدای کریم نعمتی را در اختیار بنده خویش قرار دهد و او از آن پرهیز نماید و آن را برای خود حرام بشمارد. همچنین خداوند دوست می دارد که مرد به عنوان همسر و پدر خانواده، تمام تلاش خود را بنماید تا خانواده خویش در آسایش و رفاه باشد. اما در این بین بایدها و نباید هایی وجود دارد وجود دارد که شاید مرزهای تجمل گرایی خوب و بد را به خوبی تبیین نماید:

  1. استفاده از هر نعمتی باید به دور از اسراف و تبذیر باشد . که در مباحث گذشته به چرایی و چگونگی آن اشاره شده است.
  2. استفاده از مواهب الهی نباید غایت و هدف بشر گردد، همانگونه که در غرب، اومانیسم افراطی، غایت و هدف هرکاری را لذت انسان می داند. بلکه بایستی به این مواهب به عنوان وسیله ای برای رسیدن به هدف آدمی که همانا بندگی و کمال بشر است، نگاه کرد. در این صورت است که نعمت ها پله های نربانی می شود که آدمی را به خدا می رساند. معصوم (ع)  نیز فرموده اند: اللّهُمَ لا تَجعَلِ الدُّنیا اکبُرُ هَمِّنا

 

  1. باید توجه کرد که استفاده از نعمت های پروردگار، فقط مخصوص ما نیست بلکه این نعمت ها به آیندگان هم تعلق دارد، پس استفاده از هر نعمتی باید با نیم نگاهی به آیندگان صورت گیرد. برای مثال استفاده از انرژی حاصل از سوخت های فسیلی ، برای رفاه  خانواده بسیار نیکو و پسندیده است اما تا آن حد که موجب کمبود آن برای نسل های آینده نگردد.

 

  1. استفاده از هر نعمتی نباید به جهت فخرفروشی باشد چراکه فخر فروشی از آفات بزرگ اخلاقی است و موجب خسران در قیامت است.خداوند در آیه 18 سوره لقمان می فرماید: "وَلا تُصَعِّر خَدَّکَ لِنّاسِ وَ لا تَمشِ فِی الارضِ مَرحاً اِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُختالٍ فَخورٍ

ترجمه: با بی اعتنایی از مردم روی مگردان و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبرمغروری را دوست ندارد.

             در تفسیر نمونه ذیل این آیه شریفه تصریح شده که بدون شک هرکاری که به نیت فخر فروشی باشد بسیار از دید پروردگار ناپسند است و مغرورانه بر زمین راه رفتن و بی اعتنایی به مردم یکی از مصادیق فخر فروشی است.(تفسیر نمونه ج 17 ص 55)

 

  1. استفاده افراد جامعه از هر نعمتی  نباید موجب ایجاد اشکال در ساز و کار اقتصادی جامعه باشد.چون باعث می شود در کل، افراد جامعه با مشکل روبرو شوند. چه بسا رواج استفاده از نعمتی در جامعه، در شرایط و موقعیت های خاص ضرر معتانبهی به ساختار اقتصادی کشور وارد می کند. برای مثال استفاده شخصی بی رویه از معادن و فلزات گران بها در جامعه ای که محدودیت این معادن و فلزات را دارد، باعث ایجاد اشکال در ساز و کار اقتصادی کشور می شود.

 

  1. استفاده از هر نعمتی نباید به قیمت وابسته کردن جامعه اسلامی به جوامع غیر اسلامی باشد. چراکه این عمل به شدت نهی شده و حرام است. این قاعده شرعی تحت عنوان قاعده نفی سبیل بسیار مورد توجه علما و فقها است. خداوند در سوره نساء آیه 141 می فرماید:... لَن یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَفِرِینَ عَلى المْؤْمِنِینَ سبِیلاً

ترجمه : ... خداوند هرگز براى کافران نسبت به مومنان راه تسلطى قرار نداده است.

 

 

به نظر می رسد اگر مومنین در استفاده از نعمت های پروردگار، این 6 مورد را مد نظر قرار دهند از در افتادن در پرتگاه تجمل گرایی بد ایمن خواهند بود.

 

انشاالله در آینده به تجملگرایی بد، ریشه ها و آفات و عوامل آن می پردازم.

نظرات  (۳)

  • بسیجی گمنام
  • سلام عزیزم

     

    عید کریم اهل بیت علیه السلام بر شما مبارک

     

    مطالبی که قید کردی حساب شده و دقیق بود...خدا قوت

     

    آنچه امروزه بین جامعه ما رواج داره تجمل از نوع بدش اما با توجیه آراستگی وجود

     

    داره چون مرزبندی صحیحی بین این دو در بین افراد جامعه تبیین نشده است.

     

    وفقکم الله

    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از حضورتون
    بله درسته تشخیص مرزها نیاز به تفکری داره که توجیه گر نباشه...
    امان از توجیهان آدمی...
    التماس دعا
  • ی آنتی زایون
  • سلام بانو
    ممنون ..ان شاالله حد اعتدال رو رعایت کنیم .
    پاسخ:
    سلام دوستم
    ممنون از حضورت
    ان شاالله

    سلام

    قسمتی از خطبه متقین از  نهج البلاغه:

    َ حِرْصاً فِی عِلْمٍ وَ عِلْماً فِی حِلْمٍ وَ قَصْداً فِی غِنًى وَ خُشُوعاً فِی عِبَادَةٍ وَ تَجَمُّلًا فِی فَاقَةٍ وَ صَبْراً فِی شِدَّةٍ وَ طَلَباً فِی حَلَال

    به نظر می رسد در اینجا از واژه تجمل بار معنایی مثبت برداشت شود و حضرت با توصیه به میانه روی به اغنیا و تجمل به فقرا یک وحدت رویه ای در جامعه ایجاد می نمایند.

     

     

    پاسخ:
    سلام
    به نکته خیلی خوبی اشاره کردید
    البته در قسمت اول بحث تجملگرایی به مرز های تجملگرایی خوب و بد اشاره شد
    ممنون از حضورتون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی