وادی ایمن

مصادیقی از اسراف در زندگی امروز

يكشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۰۶:۰۶ ب.ظ

چند مثال از اسراف در زندگی امروز

از همه دوستان خواهش می کنم، تا با آوردن مثال های دیگر مرا در این مهم یاری نمایند:

  1. وزن تقریبی یک عدد برنج برابر 40 میلی گرم است،با یک حساب بسیار ساده در می یابیم، اگر هر ایرانی در هر روز تنها فقط یک عدد برنج را دور بریزد،در یک سال بالغ بر 10 هزار و 22 تُن برنج دور ریخته می شود!!!

حالا حساب کنید روزانه در کشور ما چه میزان غذا در رستوران ها، هتل ها، دانشگاه ها، تالار های پذیرایی، ادارات، بیمارستان ها، هیئات، مهمانی هاو... دور ریخته می شود؟

  1. یکی از رسوم ایرانیان سبز کردن سبزه برای سفره هفت سین می باشد. با یک حساب ساده می توان به این نتیجه رسید که اگر هر خانواده ایرانی، فقط 50 گرم از دانه غلات (مانند عدس، گندم، ماش و...) را به عنوان سبزه، سبز نماید و در طول مدت سبز کردن آن تنها دو لیوان آب مصرف نماید، هفتصد هزار کیلو گرم دانه غلات و هفت میلیون لیتر آب مصرف شده است. ما این میزان آب و غلات را به اضافه وقت خود هزینه می کنیم و در نهایت بدون آنکه این گیاه ثمری دهد، آن را گره زده و در جوی آب خیابان خود می اندازیم!!!!
  2. هر وسیله ای که خریداری می کنیم دارای راهنمایی است که حاوی توصیه های لازم برای درست استفاده کردن و نحوه و زمان سرویس کردن آن وسیله و... می باشد. بدون شک عمل به این توصیه ها در بالا بردن عمر مفید وسیله بسیار موثر خواهد بود. با کمی صرف وقت و گاهی صرف هزینه، راندمان کاری و عمر مفید دستگاه بالا می رود. بدون شک رعایت نکردن این اصول مصداق بارز اسراف است.
  3. جدا نکردن زباله های خشک و تر یکی از مصادیق بارز اسراف است. روزانه چه میزان پلاستیک، کاغذ و شیشه در زباله های شهری دور ریخته می شود و سوزانده یا دفن می شود؟ این کار علاوه بر تخریب محیط زیست تخریب منابع مهم کشور ماست که به سادگی می توان با بازیافت، دوباره از آنها استفاده نمود. بر فرض که شهرداری بتواند قسمتی از این زباله ها را در کارخانه های خو جدا سازی نماید ( که البته فقط مخصوص کلان شهر هاست و آن هم درصد پایینی از زباله ها) باز هم این هزینه سنگین را به دوش مدیران شهری بار کرده ایم که می شد در سبز و زیبا کردن شهرمان هزینه گردد.با یک مدیریت ساده، هر فرد خودش قادر خواهد بود زباله های قابل بازیافت را جدا نمود و از اسراف جلوگیری کرد.
  4. تجمل گرایی: که به خاطر گستردگی و اهمیت آن انشاالله در مطلبی جداگانه به آن خواهم پرداخت.
  5. و...

همانطور که مشاهده می کنید، با تغییرات بسیار ساده در سبک زندگی مان چگونه می توانیم از هدر رفتن منابع طبیعی و ثروت عمومی کشور جلوگیری نماییم. اصلاح رفتار تک تک ما منجر به اصلاح رفتار عموم جامعه و اصلاح فرهنگ خواهد شد. بیاییم در این عرصه خطیر تأثیر گذار باشیم...

نظرات  (۱۰)

  • باران (رازی در منتهیٰ الیه مشرق)
  • سلام و ادب.
    اعمال و عبادات قبول.
    شاید بتونیم با تبلیغ و کار فرهنگی زیاد 4 مورد از نکته‎هایی که فرمودید درست کنیم؛ ولی در مورد سبزه شبرعید بسییییییار بعید به نظر می‎رسه.
    راحت‎ترین مورد، شماره یک هست که فقط کمی دقّت و توجّه لازم داره تا ریشه‎کن بشه. ولی کو اون دقّت و کو اون توجّه؟!
    خدا همه‎مون رو هدایت کنه ان شاء الله!
    پاسخ:
    با سلام
    طاعات قبول
    ممنون از حضورتون
    شاید سخت باشه اما غیر ممکن نیست!
    حد اقل شاید بشه به جای سبز کردن غلات خوراکی، از جایگزین های دیگری استفاده نمود، شاید بشه بعد سبز کردنش، استفاده صحیحی از آن داشت و... نیاز به کار کارشناسی داره...
  • ی آنتی زایون
  • سلام بانو
    چه مصادیق جالبی رو گفتی ..
    منم دوتا بگم :
    اولی : بازیافت نخاله های ساختمانی ..چند روز پیش تلویزیون نشون میداد یه خانمی تو اصفهان داشت این نخاله ها رو بازیافت میکرد و باعث کارافرینی + ممانعت از هدر رفتن مصالح  شده بود .
    دومی : هم نشینی با دوستای مزخرف .
    پاسخ:
    سلام دوستم
    ممنون از حضورت
    راست گفتی به نکات خوبی اشاره کردی، مثال دومت مصداق بارزی از اسراف های معنوی بود...
  • ی آنتی زایون
  • در مورد دومین مصداقی که گفتم یاد این ایه افتادم :
    سوره فرقان ایه 28 :

    یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا

    اى واى کاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم 

    پاسخ:
    ای کاش روز قیامت برای ما روز حسرت نباشد...
  • بسیجی گمنام
  • سلام دوست عزیزم

     

    مطالب بجایی رو گفتی که بخش عظیمی از آن به گردن خانم خانه به عنوان کدبانو و مدبر ست.

     

    حرفهای بیجا و یا بی فایده حضور در مکانی که نباید باشیم چه فیزیکی وچه خیالی و ذهنی و حتی نداشتن اخلاص در کارها  و هر آنچه به تعبیری باعث تضییع شود

     

    مصداقی از اسراف مادی و معنویست که دقت بسیار میطلبد

     

    اگر در انجام هر کاری هدف و غایتش را بیندیشیم از تضییع عمر و ... جلوگیری میکنیم.

     

    از مصادیق اسراف آن است که غذا بیش از نیاز بپزی بعد در فریزر بگذاری  و بعد از چندروز غدایی بخوری که هیچ خاصیت غدایی ندارد.

     

    یا بر سر سفرت چند نوشیدنی و چند نوع غذا بذاری ویا برای سال تحصیلی از لوازم التحریر سالهای کذشته استفاده نکنی.....

     

    موفق باشی

     

    پاسخ:
    با سلام
    به نکات بسیار خوبی اشاره کردید
    ممنون
    بسلام خواهرجون طاعاتتون قبول.                                                                                                              . به دو مطلب می خواستم اشاره کنم:                                                           .1اسراف کردن از مواردی است که در اکثر خانه ها دیده میشودو هرکس برای انجام آن توجیهاتی مثل اینکه من آبرو دارم آخه همه این کار رو میکنند اگه من نکنم میگن خسیسه و... میاورند و متاسفانه از این توجیهات شیطانی که زیاد شده و به نظر من به خاطرچشم و هم چشمی و تجمل گرایی است که خوب است در بحث تجمل گرایی به آن پرداخته شود .                                                                 2.در مصرف آب در شرایط کنونی که به عنوان مثال می توان با نصف استکان وضو گرفت و از هدر رفتن این نعمت بزرگ جلوگیری کرد  بعد نیست به آن توجه کنیم.
    پاسخ:
    با سلام خدمت خواهر خوبم
    ممنون از حضورت
    به نکات خوبی اشاره کردی گاهی شیطان با توجیهات خودش اعمال آدمی رو زینت می ده...
    امیدوارم بتونم در بحث تجملگرایی بیشتر درباره اش صحبت کنم
    یا علی
  • وبلاگ امام زمان عج
  • سلام ممنون از زحمتی که می کشید. حتما ادامه بدید.
    پیگیری بحث اسراف رو مایلم
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از حضور و توجه شما
    ان شاالله
  • وبلاگ امام زمان عج
  • سلام ممنون از زحمتی که می کشید. حتما ادامه بدید.
    پیگیری بحث اسراف رو مایلم
  • حمیدرضا محمودخانی
  • 1- اسراف در کاغذ مثلا برخی از افراد در آخر سال های تحصیلی دفاتری را که آخر آنها برگه های سفید زیادی وجود دارد را دور می اندازند. همچنین اگر برگه ای یک طرف آن نوشته شده است، استفاده نکردن از طرف دیگر آن که سفید است و دور انداختن آن نیز از مصادیق اسراف است. همچنین دور ریختن کاغذ باطله که می توان از آن در صنعت کارتن سازی استفاده نمود نیز اشکال دارد، بنابراین تفکیک زباله ها و استفاده از زباله های خشک برای دادن به مراکز بازیافت، از این اشکال جلوگیری می کند. در این مثال استفتائی از رهبری نیز وجود دارد:

    سوال: آیا دور انداختن اوراقی که در یکی از دو طرف آن چیزی نوشته نشده است، اسراف محسوب می شود یا خیر؟

    جواب: اوراقی که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد و یا بر یک طرف آن نوشته شده است و طرف دیگر آن قابل استفاده برای نوشتن است، سوزاندن و دور انداختن آن ها به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشکال نیست. (اجوبة الاستفتائات)

    2- اسراف در آب وضو

    3- اسراف در آب غسل

    4- اسراف در تطهیر فرش و لباس و سایر اشیاء نجس

    5- اسراف در غذا و مثلا دور ریختن برنج اضافی

    6- گرم گردن منزل در زمستان و از طرفی باز گذاشتن درب برای انجام کار یا سخن گفتن و غیره نیز به نوعی اسراف است. همینطور در مورد خنک کردن منزل در تابستان.

    7- تعویض دکوراسیون و مبلمان منزل و یا ظروف، فرش و امثال آن هر چند وقت یکبار به دلیل چشم و هم چشمی و یا مدگرایی نیز از مصادیق عرفی اسراف است.

    8- خشک کردن و دور ریختن نان در سفره ها

    9- تعویض موبایل هر چند وقت یکبار به دلایل صرفا مد گرایی

    10- باز گذاشتن لامپ منازل و مساجد به میزان بیش از حد لازم

    11- تعویض لباس و پوشاک به میزان بیش از حد لازم و دور ریختن لباس های قابل استفاده عرفی

    12- اتلاف در بنزین مانند اینکه فردی در حین بنزین زدن در جایگاه سوخت، بدون دقت لازم یا به دلیل اینکه می خواهد عدد مبلغ تحویلی رُند باشد موجب ریخته شدن بنزین بر زمین شود.

    13- اسراف و اتلاف در وقت مانند اتلاف وقت و زمان خود به صورت بیهوده در اینترنت، بازیهای کامپیوتری و شبکه های اجتماعی، که اتلاف وقت در آنها شایسته نیست. البته استفاده مفید از آنها بدون اتلاف وقت با در نظر گرفتن اینکه موجب تقویت دشمن نشود، اشکالی ندارد.


  • حمیدرضا محمودخانی
  • اسراف نکردن سخت نیست : پیشنهادها

    آب

    آب یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم چرا که این مایه حیات برای ما بسیار مهم است و البته با هدر دادن آن خودمان را شرایط خطرناکی قرار می‌دهیم. راه‌های بسیار زیادی برای جلوگیری از اسراف آب وجود دارد که به سادترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

    • برای شست وشوی ظروف و لباس‌ها اگر می‌خواهید از ماشین‌های لباس شویی و ظرف شویی استفاده کنید حتما در خاطر داشته باشید که بهتر است تا آن‌ها را به طور کامل پر کنید چرا که این وسیله‌ها برای شستشوی یک لباس یا تعداد بسیاری لباس و ظرف به یک میزان آب مصرف می‌کنند، پس بهتر است از آبی که در حال مصرف است بیشترین استفاده را داشته باشیم.
    • استحمام کردن یکی از آن مواردی است که بسیار باعث هدر رفتن آب می‌شود. سعی کنید برای استحمام یک لگن بزرک را پر از آب کنید و با استفاده از آن خودتان را بشورید. این کار باعث می‌شود تا موظف شوید تا از آب کمتری استفاده کنید و آب کمتری نیز هدر می‌رود.
    • از شیرهای هوشمند استفاده کنید. این شیرها شاید قیمت‌های زیادی داشته باشند اما مقدار بسیار زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کنند. از قیمت‌های زیاد آن‌ها نترسید چرا که پس ازچند ماه که قبض آبتان کمتر آمد بیشتر به این خریدتان افتخار می‌کنید.

    میوه و غذا

    در کنار آب ما باید در مصرف مواد غذایی نیز دقت بسیار زیادی داشته باشیم. میوه‌ها از جمله مهمترین نعمات خداوند هستند و هدر دادن و از بین بردن آن‌ها بسیار نا خوشایند است. برای هدر نرفتن غذاها نیز راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

    • میوه‌ها برش دهید و سپس میل کنید. این کار باعث می‌شود تا تکه‌های اضافی دست نخورده باقی بمانند و شاید کس دیگری بتواند از آن‌ها استفاده کند در صورتی که اگر میوه‌ای مانند سیب را گاز بزنید مجبور هستید تا باقی آن را دور بریزید.
    • بسته بندی‌های مناسب نیز می‌تواند راه حلی بسیار عالی برای جلوگیری از اسراف باشد. گاهی اوقات باقی مانده غذا را داخل یخچال قرار می‌دهیم اما پس از مدتی حالت اصلی خودش را از دست می‌دهد و دیگر قابل خوردن نیست. برای اینکه از دور ریختن این غذاها اجتناب شود می‌توانید ظروف پلاستیکی و در دار و مطمئن را انتخاب کنید به کمک این ظروف غذاها برای مدت طولانی تری سالم باقی می‌مانند.
    • اگر غذاهایتان برای مدت زیادی در یخچال باقی مانده‌اند آنها را دور نریزید حتی در این مواقع نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که این غذاها را در یک محیط باز مانند پشت بام‌ها بریزید و از این راه غذایی را نیز برای پرندگان فراهم کرده‌اید و حتی تا آخرین دانه آن نیز استفاده شده است.

    برق

    همانطور که گفتیم اسراف کردن تنها به غذا و آب ختم نمی‌شود و ما باید در تمام چیزهایی که در اطرافمان هست تعادل ایجاد کنیم یکی از این مهمترین این موارد برق است.

    • ساعت‌های پیک مصرف مواقعی است که میزان مصرف برق بسیار بالا می‌رود و معمولا در این زمان‌ها استفاده از برق می‌تواند باعث ایجاد کمبود در مناطق مختلف نیز بشود. بهتر است تا در این مواقع کمتر از وسایل پر مصرف برقی استفاده کنیم و استفاده از آن‌ها را برای بعد یا قبل از این زمان بگذاریم.
    • یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از اسراف در مصرف برق استفاده از لامپ‌های کم مصرف است. لامپ‌های رشته‌ای بیشتر انرزی ای که می‌گیرند را به گرما تبدیل می‌کنند اما لامپ‌های کم مصرف با همان میزان برق نور بسیار بیشتری تولید می‌کنند.
    • در هنگام خرید وسایل برقی به برچسب‌های انرژی روی دستگاه‌ها دقت لازم را داشته باشید. یکی از بهترین راهنماهای شما برای خرید وسایل برقی همین بر چسب‌ها هستند. دقت داشته باشید که دستگاهی که می

    خواهید تهیه کنید درجه‌ای بین A تا نهایتا D داشته باشد چرا که وسایلی با کمتر از این درجات میزان برق زیادی مصرف می‌کنند در حالی که کار کمتری نیز انجام می‌دهند.

    گاز

    گاز یکی دیگر از منابع طبیعی است که باید به آن بسیار توجه داشته باشیم و همچنین باید در مصرف آنی نیز صرفه جویی کنیم در زیر راه‌هایی برای صرفه جویی در این منبع انرژی پیشنهاد می‌کنیم.

    • نصب پرده‌های کاملاً چین‌دار که پنجره را کاملاً بپوشاند می‌تواند جلوی اتلاف حرارت را به مقدار زیادی بگیرد. این پرده‌ها در فلصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را می‌گیرند و به خنک نگه داشتن داخل ساختمان کمک شایانی می‌کنندف بویژه اگر آستر براق داشته باشند.
    • دو جداره کردن شیشه هر پنجره‌ای باعث بالا رفتن کارآیی آن می‌شود، بویژه پنجره‌هایی که پرده‌ای روی آنها نصب نشده است. پنجره دو جداره، دارای دو شیشه می‌باشد که بین آنها یک فضای کاملاً درزبندی شده قرار گرفته است. این فاصله معمولاً بین ۶ تا ۲۰ میلیمتر است.
    • یکی دیگر از مواردی باید به آن دقت کنید در هنگام آشپزی است. برای استفاده از گاز به این نکته دقت داشته باشید که باید برای هر قابلمه از شعله مخصوص خودش استفاده کنید و تناسب میان قابلمه و بزرگی شعله را رعایت کنید.
  • حمیدرضا محمودخانی
  • راهکارهای جلوگیری از اسراف آب:

    ۱- هرچند توالت و حمام کوچکترین اتاق در منزل است، اما حدود ۷۵ درصد آب منزل در این مکان مصرف می‌شود. در یک دوش گرفتن به طور متوسط به مدت شش دقیقه حدود شصت لیتر آب مصرف می‌شود. مدت دوش گرفتن خود را به پنج دقیقه یا کمتر کاهش دهید، از دوش با جریان کم آب استفاده کنید.

    ۲- به جای حمام رفتن‌های طولانی مدت دوش بگیرید. با دوش گرفتن دو یا سه برابر کمتر از حمام رفتن آب مصرف می‌شود. در مدت حمام حتما در هنگام شامپو زدن به سر و یا شستن بدن با لیف آب را ببندید.

    ۳- شیر‌های آبی که چکه می‌کنند را تعمیر و نشتی‌ها لوله‌ها را برطرف کنید.

    شیر آبی که در هر ثانیه یک بار چکه می‌کند، سالانه شش هزار لیتر آب هدر می‌دهد که همین میزان آب می‌تواند آب مصرفی روزانه چهل نفر را تأمین کند.

    ۴- از دریچه قطع و وصل آب برای شیرهای آب خود استفاده کنید (سنسورهای الکترونیکی برای قطع و وصل خودکار شیرهای آب).

    ۵- توالت دشمن آب است. در آمریکا، هجده میلیارد لیتر آب تازه برای فلاشینگ (سیفون) توالت مصرف می‌شود!

    ۶- از سیفون‌های دوکاره استفاده کنید (برحسب نوع استفاده شما از توالت کار می‌کنند). در تکنولوژی جدید تا ۶۷ درصد نسبت به توالت‌های قدیمی در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و یا از سیفون‌های با حجم تانک کوچکتر استفاده کنید.

    ۷- اگر در تابستان می‌خواهید آب سرد میل کنید، اینقدر آب را باز نگذارید تا سرد شود، بلکه همیشه یک بطری آب در یخچال داشته باشید.

    ۸- در هنگام مسواک زدن آب را بیهوده باز نگذارید. در هر دقیقه ده لیتر آب به همین دلیل به هدر می‌رود. پیش از مسواک زدن، یک لیوان آب با خود ببرید و با آن دهان خود را بشویید.

    ۹- در زمان شستن میوه‌ها آب را باز نگذارید. ظرفی را پر از آب کنید و میوه را در آن بشویید و سپس آبکشی کنید.

    ۱۰- کتری را به اندازه مورد نیاز آب کنید.

    ۱۱- هنگام شستن ظرف‌ها، آب را بیهوده و با فشار زیاد باز نگذارید، پس از شستن ظرف‌ها با اسکاچ، آب را با فشار کم باز کنید و به سرعت ظرف‌ها را بشویید. متأسفانه وسواس بسیاری از خانم‌ها در شستن ظرف و شستن لباس‌ها و کلا شستشوی زیاد در منزل، باعث هدر روی بسیار زیادی از آب است.

    ۱۲- برای شستن ظروف با مایع ظرفشویی غلیظ باید آب زیادی مصرف کرد. از مایع رقیق شده ظرفشویی استفاده کنیم.

    ۱۳- آب‌هایی که از شستشوی میوه‌ها و سبزیها به جای می‌ماند دور نریزید، آنها را به گلدانها بدهید. باغچه‌ها و گلدان هایمان را با آب درون لوله آبیاری نکنیم، بلکه آب اضافی شست وشوی سبزی و کاهو را پای درخت و گلدان‌ها بریزیم.

    ۱۴- باغچه خانه را در روز آب پاشی نکنید و این کار را به عصر بیندازید تا آب بخار نشود. میزان آبی که هر شخص در موقع آبیاری یک ساعته باغچه هدر می‌دهد، می‌تواند مصرف روزانه یک خانواده چهار نفری را تأمین کند.

    ۱۵- ابتکار دیگری که در منزل می‌توان به خرج داد، کم کردن فشار آب بوده که با این کار هم خطر ترکیدگی لوله کم می‌شود و هم اینکه آب کمتری در خانه جریان دارد. برای این کار، شیر فلکه اصلی آب را کمی ببندید تا فشار کم شود.

    ۱۶- تا زمانی به اندازه کل گنجایش ماشین لباسشویی لباس کثیف ندارید، از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. یک بار استفاده از ماشین لباسشویی با کل ظرفیت کمتر از دو بار با نصف ظرفیت آب مصرف می‌کند.

    ۱۷- در هنگام شستشوی اتومبیل به جای استفاده از شیلنگ آب از سطل آب استفاده کنید.

    ۱۸- به جای کاشت چمن در محیط‌های غیر ضروری که زیاد آب می‌خواهد، از برگ‌های سبز (پاپیتال) که آب نمی‌خواهند استفاده کنیم و پای درختان خانه گونی بیندازیم و پای درختان جلوی خانه در خیابان پوشال بریزیم که مانع تبخیر آب نشوند.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی